De laatste maand & weer naar huis!

7 juli 2018 - Saint Julian's, Malta

Week 1              (4 t/m 10 juni)
De eerste 1,5 week van juni ben ik erg druk geweest met het afronden van mijn stageverslag. Gelukkig had ik ook nog het geluk dat het op donderdag 7 juni Public Holiday was in Malta. Op deze dag werd Sette Giugno gevierd, oftewel er wordt een gebeurtenis herdacht die plaats heeft gevonden in 1919, waarbij Britste soldaten in een menigte hebben geschoten en destijds 4 doden zijn gevallen.

Omdat het donderdag Public Holiday was, heb ik samen met Elise vrijdag ook een dag vrij genomen, zodat we een lang weekend hadden om aan ons stageverslag te werken. Uiteindelijk heb ik het hele weekend doorgebracht in een koffietentje Costa Coffee (vergelijkbaar met Starbucks), dit is een Maltese organisatie en is een dochteronderneming van Corinthia Hotels.

Week 2               (11 t/m 17 juni)
Maandag, dinsdag en woensdag ben ik nog druk bezig geweest met mijn stageverslag, want woensdag middag kwamen Lisanne en Marjet aan op Malta! Hier keek ik echt al een tijdje naar uit, omdat ik sinds de maand juni er toch echt wel meer tegen aan liep dat ik Patrick en thuis miste.
Woensdagavond ben ik met Lisanne en Marjet uiteten geweest in St. Julians en hebben we leuk bijgekletst. Ook hebben we gelijk maar een Jeep Tour op Gozo en Comino geboekt voor de volgende dag. Het grappige was, dat Marjet aantal jaar geleden op Malta is geweest voor haar stage, dus het was ook leuk om haar verhalen te horen. Marjet was toen die tijd nog niet op Gozo en Comino geweest, dus vandaar dat we deze Jeep Tour hadden geboekt.
Donderdag tijdens deze Jeep Tour zijn we naar de kerk in Xwerja, de Citadel, Sanap cliffs en de nieuwe window 'Wied Il-Mielah' geweest. De nieuwe window had ik zelf ook nog niet gezien, maar was erg mooi om te zien! Vervolgens zijn we met een bootje naar Comino gegaan, waar we vervolgens 2 uurtjes konden zwemmen en zonnen. Ik ben nu een aantal keren op Comino geweest, maar ik merk wel een heel groot verschil met april en juni, want er zijn nu veel meer toeristen en het is één groot mierennest aan mensen.
Vervolgens heb ik donderdagavond nog de puntjes op de i gezet van mijn stageverslag en verstuurd naar mijn docent. Daarna ben ik met Lisanne en Marjet nog uit geweest in Footloose.
Vrijdag zijn wij met z'n drieën naar Sliema en Valletta gegaan, waarbij we eerst naar Sliema gingen, want Marjet wou nog langs haar oude appartement en haar stageplaats. Haha... natuurlijk was Marjet haar appartement afgebroken, dus kon ze die niet meer laten zien. Vervolgens zijn we naar haar stageplaats gegaan, waar één collega haar nog herkende!
Toen door naar Valletta, waar we leuk door de stad hebben gewandeld. Ook wist Marjet nog een leuk uitzichtpunt te vinden. Vervolgens hebben we een ijsje gegeten in een roosvorm. (zie foto), dit was heerlijk! Als afsluiter zijn we vrijdagavond uiteten geweest in Bugiba, waar Lisanne en Marjet verbleven. Ik heb een paar leuke en gezellige dagen gehad!
Nu Lisanne en Marjet naar huis vliegen, merk ik dat ik de dagen ook steeds meer aan het aftellen ben.

Zaterdag heb ik eerst lekker rustig aan gedaan, want dat mocht wel naar 1,5 week hard zwoegen aan mijn deadline. Vervolgens ben ik gaan winkelen in Sliema met Elise. In de avond leuk gekletst met de huisgenoten.
Zondag ben ik naar The Lido geweest met Elise, dit is het zwembad van het Corinthia Hotel. Hier kon je heerlijk zwemmen en in de zon liggen, dus ook nog wat bijgekleurd.

Week                 (18 t/m 24 juni)
De laatste stageweek bij het Corinthia Hotel St. Georges Bay is aangebroken! De laatste week heb ik zeker niet stilgezeten, want er werden nog verschillende taken aan mij toegewezen. Daarnaast moest ik ook nog een presentatie voorbereiden voor het eindgesprek met docent en stagebegeleider via Skype. Met trots kan ik zeggen dat ik mijn stage heb afgerond met een voldoende bij het Corinthia Hotel St. Georges Bay!
Donderdag hebben we met alle HR collega's een afscheidslunch gehad, waar we een heerlijk hebben gegeten. Vervolgens hebben we onze collega's bedankt en gedag gezegd. Omdat Elise uit Friesland komt hebben we als afscheidscadeau een Fries suikerbrood gegeven en van mijn kregen ze Drentse droge worst. Wij hebben nog een klein beeldje ontvangen van een Tower van Malta.
Vrijdag waren Sarah, Tosca, Elise en ik vrij, dus hebben we besloten om te gaan paardrijden. Dit was op het platteland van Malta, dit was mooi om te zien. Het paardrijden was verder niet heel bijzonder. Vrijdagavond hebben we een afscheidsfeestje georganiseerd met de huisgenoten, want een week later vertrekken we allemaal. Dit was erg geslaagd en zo spraken we iedereen nog voor een laatste keer.

Zaterdagnacht voor de laatste keer uit geweest in Footloose, ook hier merk je dat het steeds drukker en voller wordt.. maar wel een gezellige avond gehad!
Zaterdag ben ik met Sarah, Tosca, Elise naar een rotsstrandje in Sliema geweest, hier waren we nog niet eerder geweest, dus was erg leuk om hier nog even heen te gaan.
Zondag ben ik nog even met Elise en Juul naar het strand geweest bij de St. Georges Bay en in tegen de avond ben ik met Tosca, Sarah, Elise naar Café del Mar geweest. Hier hebben we eerst gegeten en nog gezellig gekletst. Dit was de laatste avond van Tosca..

Week 4             (25 t/m 28 juni)
Maandag vloog Tosca rond de middag, dus haar taxi vertrok rond 10.00 uur. We hebben dus nog met z'n vieren ontbeten en vervolgens Tosca gedag gezegd.. zulke momenten zijn toch wel moeilijk, vooral omdat je 5 maanden heb samengewoond en een hechte band hebt opgebouwd.
Vervolgens ben ik al een beetje begonnen met het inpakken van mijn koffers, want over een paar dagen is het voor mij ook zover om te gaan.
Dinsdag ook al beetje begonnen met het opruimen van mijn kamer en in de middag heerlijk gezwommen met Dorien (collega van Corinthia) bij The Lido. We hadden deze keer geluk dat we gratis gebruik konden maken van het zwembad, omdat een collega mij herkende!
Woensdag zijn Elise en ik om 6.00 uur opgestaan om Sarah uit te zwaaien! Voor mij was dit moeilijker, omdat Sarah in Canada woont en het lastiger is om haar op te zoeken. Ook heb ik met haar een super hechte band opgebouwd, omdat we vanaf het begin al bij elkaar wonen. Vervolgens heb ik mijn hele kamer schoongemaakt en koffers nu volledig ingepakt en ben ik tegen de middag met een groep meiden naar Isle of MTV gegaan. Mijn laatste avond heb ik afgesloten met een festival in Valletta waar bekende artiesten optreden. De artiesten die ik heb gezien zijn: Jason Derulo, Hailee Steinfeld en Sigala. Dit was echt zo gaaf om te zien en vooral de show eromheen. (zie foto's & video's)
Donderdagnacht ging om 4.40 uur de wekker en om 5.20 uur kwam te taxi Elise en mij ophalen om ons naar het vliegveld te brengen. Heel toevallig kwamen we op het vliegveld nog de Front Office Manager tegen en hebben toen nog even afscheid van hem genomen.
Na 3 uur vliegen waren we dan eindelijk aangekomen in Nederland en zag ik dan eindelijk Patrick en mijn ouders weer! Ik was zo ontzettend blij om hen weer te zien! Vervolgens zijn we doorgereden naar Dronten, waar ik Jaron ook eindelijk weer kon zien na 5 maanden. Toen ik thuis kwam hing er een mooi spandoek met Welkom Thuis, dit was al een leuke verassing. Maar vervolgens in de avond kwamen er ook nog wat vrienden en de familie van Patrick als verassing langs! Dit was echt een hele leuke verassing! :)

Hoe kijk ik terug naar de afgelopen 5 maanden?
Deze 5 maanden heb ik mezelf echt ontwikkeld om meerdere punten.

Ten eerste heb ik toch veel cultuurverschillen gezien tussen Nederland en Malta. In het begin van mijn stage moest ik ook erg wennen aan de Maltese taal en mensen. Als collega's in het Maltees tegen elkaar spraken leek het net alsof ze boos op elkaar waren. Vaak vroeg ik dan is er iets aan de hand? Haha in de meeste gevallen was dit nooit zo. Ook leeft de Maltese bevolking meer met het motto: Pluk de dag! In Nederland zijn we meer van het plannen en veel ongeduldiger. Haha, dus één ding wat ik in Malta heb geleerd is dat ik wel wat geduldiger ben geworden, voornamelijk als het ging op het wachten op de bus, want dit duurde soms wel een uur.

Ten tweede heb ik mijn Engelse taal meer ontwikkeld. In het begin liep ik er tegenaan wanneer ik een opdracht kreeg dat ik niet altijd begreep wat er werd bedoeld, dit kwam ook doordat er vaak een korte uitleg werd gegeven. Toen ben ik maar gaan herhalen wat ze van mij vroegen en dan om bevestiging gaan vragen. Uiteindelijk heeft dit mij erg geholpen! Ook had ik een Franse en Canadese huisgenoot, waar ik ook Engels mee sprak. Het was echt wel leuk om te horen dat mijn Canadese huisgenoot zei: Je kunt echt wel merken dat je Engels heel erg is ontwikkeld deze 5 maanden. (:

Ten derde heeft deze ervaring mij een stuk zelfstandiger gemaakt, omdat ik op mezelf woonde en voor mezelf moest zorgen. Daarnaast moest ik ook meer mijn eigen keuzes maken op bepaalde gebieden. Eigenlijk kan ik zeggen dat ik door deze ervaring voornamelijk meer ben gegroeid op persoonlijk gebied.

Tot slot heb ik door deze ervaring veel nieuwe mensen leren kennen, veel Nederlanders, maar ook veel internationale studenten. Het is ook erg leuk en leerzaam om met de internationale studenten over hun cultuur te praten. Daarnaast hebben de mensen die ik heb leren kennen, mijn tijd in Malta ook echt extra leuk gemaakt!
Ook heb ik veel activiteiten ondernomen en bezienswaardigheden gezien van het eiland Malta, waarbij ik tot de conclusie ben gekomen dat 5 maanden in een stad wonen voor mij lang genoeg was.. en dat ik toch wel echt een meisje van het platteland ben! Ik vond ook voornamelijk de plattelandsgebieden het mooiste deel van Malta & Gozo.

(Voor video's klik bovenaan de pagina op het kopje VIDEO'S)

(Zie foto's hieronder)

Nu ben ik aan het einde van mijn reisblog gekomen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn reisverhalen te lezen en zo een beeld hebben gekregen hoe ik 5 maanden in Malta heb ervaren.

Veel liefs,
Rianda Roosjen