Een maand met veel afscheid

4 juni 2018 - Saint Julian's, Malta

Week 1                           (30 april t/m 6 mei)
Op dinsdag 1 mei was het de Dag van de Arbeid, in Malta is dit een Feestdag. De avond voor deze feestdag was er in Valletta het Vuurwerk Festival. We hadden gehoord van mensen die al in Valletta waren dat het daar gigantisch druk was, dus hebben we uiteindelijk besloten om de bus uit te stappen in Sliema om daar de vuurwerkshow te kijken vanaf het uitzicht punt op Valletta. Uiteindelijk was het nog erg leuk om vanaf dit uitzichtpunt te kijken en het was veel minder druk. (zie video)
Dinsdag op Dag van de Arbeid ben ik samen met een groep Nederlanders naar Comino geweest, wat hebben we deze dag wat beleefd, haha. Ten eerste had één van de jongens het idee om met onze tassen boven ons hoofd een stukje door de zee te lopen, zodat we bij een ander strandje konden liggen waar het rustiger was. De heenweg ging dit prima, maar we hebben er niet bij na gedacht dat de zee op de terugweg veel hoger stond. Dus voor mij en een paar anderen was het niet meer mogelijk om over te steken naar de andere kant met onze tassen. Gelukkig waren er nog paar langere jongens en meiden bij, die zijn toen maar op en neer gezwommen om te tassen weer naar de overkant te krijgen.Ten tweede is er tijdens ons avontuur één van de jongens door een kwal gebeten en één in een zee-egel gaan staan, maar uiteindelijk konden we er allemaal wel om lachen.
Donderdag was de laatste avond van Joris, Joris was een collega waar Elise en ik veel mee optrokken tijdens onze stage en ook in de weekenden.
Vrijdagavond hadden we een feest op ons dakterras, omdat Sarah (Canadese huisgenoot) jarig was. Het was een feest waar veel verschillende nationaliteiten waren, wat ook super leuk is!

Zaterdagavond had ik ook een verjaardag dit keer van Iris. Eerst zijn we naar de krokketten en frikandellen avond geweest die maandelijks wordt georganiseerd in de kroeg ‘Footloose’. Vervolgens zijn we met paar meiden verder gegaan naar de Karaoke bar, waar we onze longen uit ons lijf hebben gezongen, haha. En natuurlijk Happy Birthday gezongen rond 12.00 uur.
Zondag heb ik heerlijk bij het zwembad gelegen met Iris & Iris en hun vriendinnen Marijke, Freke en Charlotte. In de avond ging ik mee naar het appartement van Iris & Iris en toevallig had hun Koreaanse kamergenoot voor hen gekookt, dus heb ik mee mogen genieten van heerlijke maaltijd.

Week 2                             (7 mei t/m 13 mei)
Deze week begon heel goed, want hier in Malta bedenken ze om 22.00 uur in de avond nog om de weg eruit te frezen, want de overheid ging een nieuwe weg leggen. Door het frezen werd ik uit mijn bed gedrild en er was ontzettend veel lawaai, dus het slapen ging niet zo best die nacht, haha.
Donderdag ben ik met Iris & Iris, Tosca, Elise en Nanieke in de avond naar de Smart City geweest, hier is een mooie fontein die heel mooi verlicht is in de avond en op muziek bewegingen maakt. (zie video) Toevallig konden we het Eurovisiesongfestival zien op een scherm in het café, dus hebben we Malta en Nederland beide kunnen zien zingen.

Zaterdag ben ik met Iris & Iris en Freke naar Vittoriosa geweest, dit was nu de vijfde keer dat ik hier ben geweest, maar het blijft toch prachtig. We zijn eerst wat rondgelopen en vervolgens met een gondel (bootje) langs de 3 cities gevaren, dit keer was het boottochtje wel langer dan de vorige keer. Daarna zijn we door gegaan naar de Chinese Tuinen ‘Chinese Gardens’. Dit was echt een prachtige tuin om te zien en we leken toch echt even een moment in China te zijn. (zie foto’s)
Zondag ben ik met mijn huisgenoten Diliana, Elise en Iris & Iris, Freke, Marijke en Charlotte naar Café del Mar geweest, om hier heerlijk aan het zwembad te liggen. Aan het eind van de middag kwamen ook onze huisgenoten Sarah & Justine (Canadese en Franse huisgenoot) naar Café del Mar. De moeder van Sarah was op dit moment ook in Malta en heeft ons deze avond uitgenodigd om mee uit eten te gaan, echt super lief!

Week 3                                (14 t/m 20 mei)
Maandag was de eerste dag van de nieuwe HR stagiaire, die Elise en mij gaat opvolgen.Daarnaast had ik in de ochtend op stage een AED training, dit was erg leerzaam. Vervolgens in de middag ging het brand alarm af en toen ik uit ons kantoor liep stond de hele gang vol met rook. Toen werd het hele hotel geëvacueerd en vervolgens werd de brand geblust. Achteraf bleek dat de brand is ontstaan, doordat er teveel handdoeken in de droger waren gestopt. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. In de avond hebben we afscheid genomen van onze Franse huisgenootje Justine, dit vond ik echt wel even moeilijk. Ook omdat de volgende dag er alweer een nieuw Frans meisje in haar plaats kwam, helaas spreekt zij erg slecht Engels en is het dus lastig te communiceren met haar.
Op vrijdag tijdens stage ben ik samen met de Emma (nieuwe HR stagiaire), Elise en Tessa (stagebegeleider) met de auto naar het een museum geweest, waar ze Maltese souvenirs maken. Daarnaast is Tessa nog wat verder met ons gereden in de buurt van Mdina/Rabat en heeft ze ons laten zien waar zij is opgegroeid en waar haar familie woont. Toch wel erg leuk om zulke dingen te zien.

Zaterdag zijn Elise en ik samen met Eline en Pien naar de San Anton Gardens geweest in Attard, hier was een festival met groente, fruit, bloemen en aardappels. Eline studeert ook aan de Hanzehogeschool, maar doet de opleiding Fysiotherapie. Voordat we naar Malta gingen hadden we haar al ontmoet bij een voorlichting over Malta. Daarnaast is haar huisgenoot Pien toevallig een collega van ons bij het Corinthia Hotel, dit was ook weer erg toevallig.
In de avond zijn we met de Nederlandse huisgenoten naar de 22 Tower in St. Julians geweest, hier heb je een uitzicht over St. Julians, Valletta en Sliema.
Zondag zijn Elise, Iris & Iris en ik naar Marsa gegaan, waar een paardenrace te zien was. Het was wel heel grappig om te zien en dit een keer mee te maken. Natuurlijk, waren er paar van die oude mannetjes die ons aankeken van wat doen die hier, haha. (zie foto’s en  video’s)

Week 4                               (21 t/m 27 mei)
Dinsdag kwam ik op stage en had ik een leuk vriendje bij mij op het kantoor, dit was een dode kakkerlak. Een paar weken hiervoor zat ik ook op het kantoor en toen voelde ik iets kriebelen aan mijn been en toen ik keek zat er een kakkerlak op mijn been. HELP! Maar de kakkerlakken horen nou eenmaal in Malta en ze verdelgen ze gelukkig wel goed op het kantoor.
Woensdag hadden we een teambuildingsuitje met de HR afdeling! Dit was er leuk, want we gingen schieten met z’n allen. Eerst mochten we met een pistool schieten en vervolgens met een geweer. Goed richten met een pistool is nog best lastig, maar uiteindelijk op de vijfde plaats geëindigd van de 9 personen! (zie foto)
Donderdag ben ik naar de kapper geweest in Malta, dit was ook een hele ervaring. Ik heb blonde high-lights laten zetten door een Servische kapster. Het is gelukkig wel mooi geworden!
Vrijdagavond was helaas de laatste avond van Diliana, we zijn toen met de Nederlandse huisgenoten naar Sliema gegaan, om daar foto’s te maken van het uitzichtpunt van Valletta. Daarna zijn we uiteten geweest in Sliema, waar ik voor het eerst kreeft heb gegeten. Dit was echt één groot succes, maar wel lekker. (zie video) Ook wist ik toevallig dat er een Kermis was op Manuel Island, dus zijn we met z’n vieren naar de kermis geweest. Natuurlijk gingen we in de botsauto’s en in de mini achtbaan, we hebben erg gelachen!

Zaterdag ben ik samen met Elise, Iris & Iris en Emma naar Mellieha Bay gegaan, hier zijn we gaan parasailen achter een boot. Samen met Emma ging ik de lucht in, waar we een mooi uitzicht hadden over de St. Pauls Bay en Mellieha Bay. Het was echt super om dit mee te maken!
Zondag zijn we met een grote groep naar Comino geweest, eerst zijn we naar het strand Santa Maria gegaan wat 20 minuten van de Blue Lagoon vandaan was, op de terug weg konden we gebruik maken van een Jeep taxi. Haha, wij met 7 personen in een mini Jeep voor 4 personen over allemaal hobbels.. we hebben het gelukkig overleefd! Vervolgens zijn we met z’n allen op een Crazy Sofa gezeten, dit ging echt zo hard en we stuiterde alle kanten op. (zie foto’s)

Week 5                               (28 mei t/m 3 juni)
Deze week was Tessa (stagebegeleider) haar laatste week, want vanaf augustus gaat ze studeren in Nederland. Dus deze week ben ik alle afdelingen langsgegaan om aan medewerkers te vragen of ze een leuk berichtje wouden schrijven voor haar.
Dinsdagavond zijn Elise en ik nog naar Sliema geweest om een cadeautje te kopen voor Tessa haar afscheid.
Woensdagavond na het werk ben ik samen met Iris & Iris, Freek, Rosemarijn, Elin en Femke naar Ghajn Tuffieha Bay gegaan om hier te zonsondergang te bekijken. Freek, Rosemarijn, Elin en Femke kende ik nog niet, maar we hebben het erg gezellig gehad met een picknick en een spel gespeeld ‘wie ben ik’. Heel toevallig kwam ik erachter dat Femke werkt bij de ijssalon Talenti van Willem-Jan en Gerlinde, hoe toevallig kan het zijn! En wat een kleine wereld kan het soms ook zijn.
Donderdag was Tessa haar laatste dag, waarbij we na het werk wat hebben gedronken bij Hugo’s Teracce samen met een aantal collega’s, dit was erg gezellig! Ik vind het wel echt super jammer en gek om Tessa niet meer te zien op het werk, omdat ze mij en Elise goed heeft begeleidt tijdens onze stage.
Vrijdag was het de laatste avond van Iris & Iris, dus ben ik nog samen met hun uiteten geweest en heb ze daarna gedag gezegd, ook vind ik het erg jammer dat hun naar huis zijn, maar gelukkig wonen hun wat dichterbij Drenthe! (zie foto’s)

Zaterdag zijn Elise en ik erg productief aan school bezig geweest en hebben in de avond de verjaardag van Dorien (stagiaire bij Corinthia) gevierd.
Zondag heb ik lekker de hele dag aan het zwembad gelegen met Elise, Amke, Eline en Michelle.

Als ik terug kijk naar deze maand heb ik toch veel mensen gedag moeten zeggen of echt afscheid moeten nemen! Het is dan toch best wel leuk om te zien hoe je in een korte tijd een band opbouwt met mensen hier in Malta en dat je het dan toch heel jammer vind als deze mensen weer vertrekken!

(Voor video's klik bovenaan de pagina op het kopje VIDEO'S)

(Zie foto's hieronder)

Veel liefs,
Rianda

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Angelique:
    4 juni 2018
    Haha, je hebt gewoon een druk programma, leuk, je beleeft heel wat, die kakkerlakken houd daar maar😁😁😁😁😁😁het idee al dat ze op je lijf lopen, bah
  2. Wendy:
    4 juni 2018
    Het blijft leuk om je verhalen en belevenissen te lezen Rianda! Zo te lezen heb je het daar prima naar de zin! Geniet er nog maar even van!
  3. Groetjes Gerard en Fina.:
    4 juni 2018
    Wat is er toch op zo'n eiland Malta toch veel te doen. Zo te lezen geniet je hier ook wel van. Wat een feesten en bezienswaardigheden. Je hebt inderdaad al veel afscheid moeten nemen. Maar het duurt voor jouw ook niet zolang meer nu kun je afstrepen op de kalender .Blijf er nog maar lekker even van genieten en dan zien we jouw eind van deze maand weer terug.
  4. Patrick Kuipers:
    Topper!
    Toch heeeel blij dat het einde in zicht is... eindelijk :)!
    Druk aan het aftellen.
  5. Dineke Roosjen:
    Hoi Rianda,

Weer veel beleefd. Geniet er nog maar even van!
  6. Hennie van Dalen:
    4 juni 2018
    Afscheid nemen is en blijft altijd vervelend, maar een mooie bijkomstigheid is dat er bij elk afscheid een feestje wordt gevierd. Malta is blijkbaar een eiland waar veel te beleven is en veel te zien. En je hebt van de vele bezienswaardigheden en uitzichten al veel bezocht en genoten. Fijn dat je het zo naar de zin hebt en het einde voor jou nu ook in het zicht is. En van de vele belevenissen erg geniet kun je later altijd met plezier op terugkijken en dat halen ze jou niet meer af. Tot gauw
  7. Opa en Oma:
    6 juni 2018
    Hallo Rianda.
    Hier even een berichtje van Opa en Oma.
    Hier is alles goed en zo te zien bij jouw ook wel. Meid wat beleef veel Wat zul je ons veel te vertellen hebben als je weer thuis bent. Ja want het is gouw zo ver dat je weer thuis komt. Jij hebt mooie foto s gestuurd (met mooie meiden) Hoe is het weer bij jullie? hier hebben we veel mooi weer gehad met soms veel regen en hagel.
    Afijn, als je weer thuis bent praten verder.

Nog veel liefs van Opa en Oma toegewenst